A pszichológusok már régóta tudják, hogy a szaglással lehet a legjobban tudatalatt befolyásolni minket. Ennek oka, hogy a szagingerek, illatok váltják ki a legtöbb emlékekkel és érzésekkel kapcsolatos asszociációt. Vegyünk egy példát. Képzeld el, hogy milyen volt gyerekkorodban, nagymamád konyhájában amikor sütit csinált, vagy a kedvenc cukrászdádban, amikor beléptél. Vagy a kedvenc sütid illata, mielőtt belekóstoltál. Megvan? Fogadjunk, hogy egy csomó emlékkép is az eszedbe jutott. Látod a nagymamádat, ahogyan áll a konyhában, talán még a ruháját is le tudnád írni, vagy a villát a tányért, amiből eszel, vagy a cukrász arcát, aki mindig kiszolgált. Fogadjunk, hogy szinte érzed az ízt a szádban. Pedig most mégcsak felidézésre kértelek.

Martin Lindström – neuromarketing kutató kutatásai szerint érzelmeink 75 %-a (!!!) visszavezethető illatokra. A cégek több mitn 75 %-ának nincs semmilyen illatmarketing koncepciója. Azaz semmilyen illat ne mkapcsolódik se hozzájuk, sem a termékeikhez. 75 Hogy ez mennyire nem újdonsült tudás arra példa, Donald Laird pszichológus kísérlete 1935-ből (84 évvel ezelőttről), amiben a férfiak 80, a nöknek pedig 90 százaléka számolt be csupán illat által felidézett erős érzelmeket kiváltó emlékeket. Az első szerelem illata, az első autó illata, vagy az első baba illata stb.

De enné ljóval többre is képesek az illatok. Egy nemrég végzett kísérletben Nike cipőkről kellett véleményt mondania a résztvevőknek. Az egyik egy teljesen semleges illatú, míg a másik egy virágillatú teremben volt. A résztvevők 84 %-a minősítette jobb minőségűnek a virágillatú teremben levő cipőt, szemben a semlegessel. Jobb minőségű ezek szerint az illatos cipő?

Miért?

Gerald Zartman fogyasztói pszichológiával foglalkozó pszichológus How Customer think című könyvében írja, hogy a szaglás és más érzéki ingerek hogyan épülnek be az gy limbikus – érzelmekért felelős agyi központ – rendszerébe, ahol kialakul az illatok és emocionális emlékképek közötti kapcsolat. Ahogy egy illat beágyazódik az memóriába, könnyen felidézhetővé, "aktiválhatóvá" válik akár vizuális ingerek segítségével is . Egyfajta feltételes reflexxé válhat az agyban, pl. egy a tv-ben látott sütőből kivett pizza képe aktiválhatja a friss ropogós pizza illatát. Az illat tehát több módon hasznosíthatók a reklám és marketing szempontjából.

  • emlékeket idézhet fel – könnyebbé téve valaminek a hozzákacsolását egy márkához. pl Mcdonalds illata ( megvan?).
  • megváltoztathatják egy üzenet befogadásának körülményeit – pl. citromillat éberebbé teszi a befogadót – zöldségesek előnyben, tessék a bejárathoz és ap énztárhoz közel tenni a citromot, és ketté vágni egyet a jobb hatás érdekében.
  • különösen hatékony technika új termékek bevezetésénél – erősíti a márkával összekapcsolni kívánt asszociációkat, pl érzések, hangok, illatok, emberek stb.

Néhány extrémebb példa az illatok és az érzékelésünk közötti kapcsolat erejére.

Klub tulajdonosoknak….

Egy kísérletben egy éjszakai klub törzsvendégei tovább táncoltak amikor a levegőt körülöttük narancs, bors, és tengervíz aromájával illatosították. Amikor megkérdezték őket, hogy miért maradtak tovább, azt válaszolták, hogy jobban érezték magukat, és jobban tetszett neki a zene.

Ha kaszinód van…

Jobb ha tudod, hogy egy kísérletben ahol kellemes illatot permeteztek a levegőbe, 45 %-val több pénzt tettek fel a félkarú rablókra.

Ha sampont gyártasz..

Egy kísérletben azt találták, hogy csak a sampont illatának megváltoztatásával – minden más összetevő azonos maradt – a résztvevől úgy érzékelték, hogy az".. jobban habzott, könnyebben lehetett kiöblíteni, és fényesebb lett tőle a hajuk" ( Brainfluence, Roger Doodley)

Legyen saját illata a márkádnak

Ne gondold, hogy az illatalapú marketing csak a nagyvállalatok kiváltsága, akiknek magvan hozzá a tőkéjük, hogy saját illatot fejlesszenek ki. Nem kel lhozzá saját illato fejlesztened. Csak gondold végig, és elemezd ki, hogy milyen illatok vannak már most is jelen az irodánál, a termékeidnél. Hol voltak eddig a legsikeresebb eladásaid? Egy jó vanillia illat nem tud kimenni a divatból, vagy egy frissító citromillat.

Példák az illatalapú márkaépítés

Singapore Airlines

Ez a légitársaság létrehozott egy saját illatot, amit évekig mindenhol használtak. Emiatt az utasok összekötötték ezt az illatot aa légitásasággal, és a társaság sok egyéb élményével. Pl. cinos légiutaskísérők, szuper kiszolgálással stb. Az eredmény egy komplex jó élmény, amihez ragaszkodtak az utasaik, még magasabb árakon is.

Barnes and Noble

A könyváruház egy jellegzetes a frissen nyomott könyvek plusz a Starbucks kávé illat keverékét használta saját illatának. ( milyen jó is egy kávéházban olvasgatni, mert azt jelenti, hogy van időm magamra stb.) Zseniális kombó.

Termékek

Grillcsikre és társai

Szinte kihagyhatatlan illatmarketing fogás lehet, egy grillcsirkés számára ha ne mcsak az aktuális széljárásra bízza az illatot, hanem tesz is róla, hogy minden esetben a fris sült csirke illatát érezzék akik elhaladnak előtte. Aki Budapesten mozog, annak jó példa Metro területén lévő pékség, aki mellett nem lehet úgy elmenni, hogy ne érezzük meg a kakaós csiga vagy a friss pizzatekercs illatát ( persze lehet, hogy csak éppen azt sütik :-))

Nem csak étel

Jártál már bútoráruházba. Ne gondold, hogy ami nem étel annak nem lehet jó és jellegzetes illata. Egy bőrbútor, vagy egy hálószobai ágy? Mi jut róla az eszedbe?

Üzlehelyiségek

Nem mindegy, hogy amikor belép valaki az üzletünkbe, milyen illat csapja meg elsőként az orrát. Gondolj csak a virágilaltú Nike-ra. A te boltodhoz milyen illatot társítanál szívesen? Vagy emlékszel, hogy milyen illat volt abban a boltban ahol a legtöbbet vásároltál legutóbb? Ne hagyd, hogy a melletted lévő hentes vagy határozza meg a boltod ilaltát. Ha virágbolt mellett van a boltod, akkor mondj egy köszönetet magadnak a jó döntésedért, kivéve ha motoros boltod van.:-)

DE…az illatmarketing veszélyei

Jóból is megárt a sok. Egy kellems illat nagyon sokat segíthet a márkád, vagy a terméked élményének és minőségének a megítélésében. De egy túl erős ilalt épp az ellenkező hatást válthatja ki. Tolakodó és kellemetlen élményt okozhat. Egy saját példa. Szeretem a finom és elegáns női parfümók ilaltát. De utálom, amikor egy olyan ember után szállok be a liftbe, aki méregerős, édes kölnit használt, és abból is jó sokat. Szinte fuldoklok a bűzben, úgy érzem. Ne hagyd, hogy a márkád illata mérgezzen másokat. Találd el az intenzitást, az észrevehető és a tolakodó mennyiség között. ( vagy kérdezd meg egy marketingest aki ért hozzá)

Szóval gondolkodj illatokban

Hasznélj illatokat ha megteheted. Ha fizika iboltod van, akár az üzlethelyiségedet, ha onlien árulsz, akkor a termékeidet is elláthatod illattal. Ha szolgáltatsz akkro is lehet ilaltod, a hely, egy ajándék, egy kupon formájában. Nem biztos, hogy az illat közvetlenül megnöveli ott helybe na zeladásaidat, de egy helyesen megválasztott és használt illat sokat segíthet, hogy emlékezetes élményt hagyj a vásárlód fejében, és kiemelkedj az ingerek tengeréből. Mert hát a marketing egyik fő feladata még mindig a figyelemfelkeltés.

>